انتقال آفت (۱)

راهکار های جلوگیری از انتقال آفات گلدان به داخل منزل

انتقال آفات از طریق آوردن گلدان به خانه یکی از شایع ترین مشکلات در جا به جایی گلدان می باشد که گریبان گیر هر کسی ممکن است بشود. اما برای پیشگیری از این مشکل و رفع این مشکلات چه باید بکنیم؟ اگر این سؤال برای شما هم پیش آمده است، پس با ما همراه باشید با راه حل این مشکلات آشنا شوید.

چه کنیم که همراه با گلدان، آفات و حشرات را به منزل منتقل نکنیم

برای افرادی که گلدان های شان را در محیط بیرون و در معرض آفات و حشرات بسیاری قرار می دهند، شاید در هنگام انتقال گلدان به داخل منزل فکر این که گلدان شان مورد حمله آفات و حشرات قرار گرفته باشد، یکی از دغدغه های شان باشد و نمی دانند چگونه این مشکل را حل کنند. شما با انجام دادن چند کار ساده می توانید از انتقال آفات به داخل منزل جلوگیری کنید. برای مثال بررسی گیاهان پیش از آوردن شان به داخل یا شست و شوی آفات احتمالی می تواند راه کار های مناسبی باشد. هم چنین برای جلوگیری از انتقال آفات احتمالی می توان گلدان را ضدعفونی کرد و سپس به داخل انتقال داد. استفاده از گیاهانی که حشرات را دفع می کنند نیز از دیگر روش های جلوگیری از انتقال آفات به داخل منزل می باشد. پس با ما همراه باشید تا در مورد هر یک از این روش ها بیش تر صحبت کنیم.

بررسی گیاهان پیش از انتقال آنها به منزل

یکی از راه های پیشگیری از انتقال آفات به داخل منزل می تواند یک بررسی ساده باشد. سعی کنید پیش از این که گلدان را وارد خانه کنید، آن را خوب بررسی کنید، مخصوصاً لای شاخ و برگ ها را به دقت وارسی کنید، تا از نبود آفات و حشرات موزی اطمینان حاصل نمایید. آفات معمولاً باعث تغییر رنگ گیاه در ناحیه برگ ها می شود و احتمال تخم گذاری در این قسمت ها نیز بسیار بیش تر از سایر نقاط می باشد. اگر حشره و آفت خاصی مشاهده نکردید می توانید گلدان را به داخل منزل منتقل کنید. اگر در داخل منزل گلدان های دیگری دارید، پیش از انتقال گلدان جدید به داخل از سالم بودن گلدان های قدیمی و نبود آفات در آن ها مطمئن شوید تا با انتقال آفات از آن ها به گلدان جدید مواجه نشویم.

انتقال آفت (۲)

شست و شوی دقیق آفات گیاهان

اما اگر پس از بررسی گیاه با آفتی مواجه شدید، باید چه اقداماتی انجام دهید؟ همان طور که از عنوان این قسمت بر می آید باید کار شست و شوی برگ ها را آغاز نماییم. البته این شست و شو باید با کمک صابون مخصوص دفع آفات انجام شود. به این ترتیب که صابون را با کمی آب مخلوط کرده و با کمک دستکش و یک دستمال تمیز نسبت به شست و شوی برگ های گیاه اقدام می کنیم. البته کمی احتیاط کردن در انجام این کار لازم است. چرا که صابون آفت کش می تواند از انتقال آفات جلوگیری کند و البته در برخی موارد باعث آسیب به گیاه شود. پس برای این کار بهتر است در روز اول یک برگ را شسته و چند روز منتظر بمانید. اگر آثار خرابی وجود نداشت می توانید کل گیاه و خاک آن را نیز با صابون آفت کش شست و شو دهید.

انتقال آفت (۳)

از گیاهان دفع کننده حشرات و آفات استفاده کنیم

یکی دیگر از راه هایی که برای جلوگیری از انتقال آفات استفاده می شود، به کار گیری برخی گیاهانی است که دفع کردن حشرات جزء خواص آن ها می باشد. برای مثال گیاه اسطوخودوس از جمله گیاهانی است که از انتقال آفات جلوگیری کرده و خاصیت دفع حشراتی مانند مگس، پشه، کک و کنه را دارا می باشد. رزماری، نعناع فلفلی و ماریگلند نیز چنین خاصیتی داشته و از نزدیک شدن حشرات به اطراف خود جلوگیری می کنند. شما می توانید این گیاهان را در کنار گلدان جدید تان قرار دهید و به این شکل از انتقال آفات به داخل منزل پیشگیری کنید. این روش به خصوص برای وقتی که روش استفاده از صابون آفت کش مؤثر نباشد، می تواند بسیار مفید واقع شود.

انتقال آفت (۴)

ضدعفونی کردن گیاهان در زمستان

ضد عفونی کردن گیاهان تنها روشی است که همواره جواب می دهد. شما اگر حتی با صابون آفتکش از انتقال آفات به داخل جلوگیری کنید، ممکن است پس از مدتی این روش تاثیر خود را از دست بدهد و یا شما به درستی کار شست و شو را انجام نداده باشید. اما ضدعفونی کردن و سم پاشی گیاهان به خصوص در فصل زمستان و هر چند ماه یک بار می تواند راه حل بسیار خوبی برای از بین حشرات و جلوگیری از انتقال آفات به داخل باشد. برای این کار بهتر است پیش از انتقال گلدان به داخل ابتدا گل های داخل خانه را سم پاشی و ضد عفونی کرده و سپس گلدان مورد نظر را نیز سم پاشی کنیم تا از انتقال آفات بین گلدان ها پیشگیری به عمل آید. پس از انجام این کار به راحتی می توان گلدان را به داخل منزل انتقال داد ضمن این که از عدم انتقال آفات به داخل منزل مطمئن خواهید بود.

انتقال آفت (۵)

نکات مهم در هنگام انتقال گلدان به منزل و جلوگیری از انتقال آفات

اگر به این چند نکته در ارتباط با انتقال گلدان به داخل منزل توجه کنید، قطعاً با مشکل آفات و حشرات موزی که به همراه گلدان وارد منزل می شوند و به دیگر گل ها نیز انتقال می یابند، مواجه نخواهید شد.

  • از موقعیت مکانی قبلی گلدان مطلع شوید.
  • گلبرگ ها را به دقت وارسی کنید و از سالم بودن گل اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت آلوده بودن گل حتما پیش از ورود آن به داخل، آن را ضد عفونی کنید.
  • هر چند وقت یک بار آلودگی گیاه را بررسی کنید.
  • از انتقال بیماری و آلودگی بین گیاهان قبلی و جدید جلوگیری کنید.