علائم تشنگی گیاه (۱)

آشنایی با علائم تشنگی گیاه و چگونگی آبیاری صحیح آن

گیاهان هر روزه در معرض بیماری ها و مشکلات فراوانی هستند. یکی از این مشکلات کم آبی و کمبود رطوبت گیاه است که باعث بروز علائم تشنگی گیاه شده و به دلیل آبیاری نامناسب ایجاد می شود. در این مقاله قصد داریم تا کمی بیش تر درباره آبیاری صحیح گیاه و هم چنین علائم و نشانه های تشنگی گیاهان صحبت کنیم. به شما همراهان عزیز نیز توصیه می کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

نحوه آبیاری صحیح گیاهان

ما آن چنان دقیق با آبیاری گل ها و گیاهان مان آشنایی نداریم و همین موضوع باعث مشکلاتی خواهد شد که شایع ترین آن تشنگی و کمبود آب است و علائم تشنگی گیاهان در این زمان محرز می شود. شما برای آبیاری گیاهان باید به میزانی به گل یا گیاه آب دهید که آب تمامی سطح خاک را پوشانده و مقدار کمی آب در زیر گلدانی جمع شود. این یعنی آب به طور کامل به ریشه های گیاه رسیده است. البته باید آب زیر گلدانی را خالی کنید تا از پوسیده شدن ریشه گیاه جلوگیری شود. اما این که هر چند وقت یک بار باید به گیاه تان آب بدهید، به عوامل مختلفی از جمله فصول مختلف سال و دمای هوا بستگی دارد. اما به طور کلی بهتر است هر وقت که خاک گل به طور کامل خشک شد این کار را تکرار کنید تا با علائم تشنگی گیاهان مواجه نشوید و گل تان دچار کم آبی نشود. این مدت زمان در گل های آپارتمانی معمولاً یک روز درمیان است.

علائم تشنگی گیاهان

گیاهان همواره به آب نیاز دارند و آب یکی از نیاز های اساسی برای گیاهان است. البته برای هر گل و هر زمان می تواند میزان این آب و رطوبت تفاوت داشته باشد. اما چیزی که کاملاً مشهود است، نیاز دائمی گیاهان به آب است. اگر این آب به درستی تأمین نشود پس از مدتی با علائم تشنگی گیاهان مان مواجه خواهیم شد و این اصلاً خوب نیست. مخصوصاً در اوقاتی که مجبور می شویم برای مدتی منزل مان را ترک کنیم این علائم تشنگی گیاهان به وضوح دیده می شود؛ مگر این که راه چاره ای بیندیشیم. اما از جمله علائم تشنگی گیاهان می توان به پژمرده و بی حال شدن گیاهان، ترک خوردن خاک گل، زرد شدن و تغییر رنگ برگ گیاهان، کاهش سرعت رشد برگ ها و ساقه ها، ریختن شکوفه ها و غنچه ها و … اشاره کرد. ما در این مقاله به بررسی تعدادی از علائم تشنگی گیاهان می پردازیم. پس با ما هم چنان همراه باشید.

پژمرده شدن گیاه

پیش از این که درباره این نشانه صحبت کنیم بهتر است این مورد را عنوان کنیم که برخی علائم تشنگی گیاهان می توانند نشانه های مشکل دیگری نیز در گیاه باشند و این نشانه ها گاهی بین بیماری های گیاهان مشترک است، پس بهتر است به آن توجه داشته باشید. یکی از علائم تشنگی گیاهان، پژمرده شدن گیاهان می باشد. اگر دمای هوا بالا باشد و آب گیاه به سرعت تبخیر و خشک شود، در نتیجه شرایطی پیش می آید که گیاه دیگر شادابی قبل را نداشته و کم کم پژمرده می شود. در این حالت بهتر است، گل را از آن محیط خارج کرده و به محل خنک تری ببرید و آن را آبیاری کنید. اگر زود متوجه این قضیه شوید، گل دوباره شادابی خود را به سرعت به دست خواهد آورد.

علائم تشنگی گیاه (۲)

ترک خوردن خاک گیاهان

ترک خوردن خاک گیاهان از دیگر علائم تشنگی گیاهان است که عموماً اتفاق می افتد و جزء اولین علائم تشنگی گیاه یا خاک می باشد. البته این را نیز باید عنوان کنیم که ترک خوردن خاک به میزان زیادی به جنس خاک نیز بستگی دارد. اما اگر خاک را به درستی انتخاب کرده اید و باز هم با این مشکل رو به رو هستید، این شروع یک اخطار برای کم آبی گیاه تان است. سعی کنید با آبیاری صحیح از بروز علائم تشنگی گیاه تان جلوگیری کنید.

علائم تشنگی گیاه (۳)

زرد شدن نوک برگ ها

اما زرد شدن برگ ها، یکی دیگر از علائم تشنگی گیاه است که به جرئت می توان گفت هر کسی با آن مواجه شده است. در این حالت برگ گیاهان ابتدا به مرور زرد و بی حال شده و پس از مدتی شروع به ریختن می کند. در انتها نیز ساقه ها زرد و خشک شده و گیاه می میرد. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، ابتدا برگ های زرد را از گیاه جدا کنید و سپس سعی کنید گیاه را به محل مناسبی انتقال داده و آبیاری آن را به درستی انجام دهید. پس از انجام این کار معمولاً گیاه پس از چند روز دوباره به حالت اول باز می گردد. البته این را فراموش نکنید که در همان زمانی که با علائم تشنگی گیاه رو به رو شدید، اقدامات لازم را انجام دهید تا تلاش تان اثر مثبتی داشته باشد.

علائم تشنگی گیاه (۴)

نکات مهم در آبیاری گیاهان

برای پیشگیری از بروز مشکلات مختلف برای گیاهان بهتر است در هنگام آبیاری گیاهان به این چند نکته دقت داشته باشید:

  • در زمان های مناسب گل ها و گیاهان را آبیاری کنید. بهترین زمان به طور کلی برای گیاهان در هنگام شب و هر دو روز یک بار می باشد.
  • از آب بسیار سرد یا بسیار گرم برای آبیاری گیاه استفاده نکنید.
  • از آبیاری پیش از حد گیاه نیز خودداری کنید. چرا که این کار باعث می شود ریشه گیاه به مرور پوسیده شود و نتواند اکسیژن مورد نیاز را دریافت نماید.
  • برای آبیاری برگ ها از اسپری یا اسفنج استفاده کنید.
  • به میزان آبیاری گیاهان در فصول مختلف سال توجه داشته باشید.
  • در زمان مسافرت می توانید از فیتیله یا کاموا و یک ظرف آب برای آبیاری گیاهان استفاده کنید. این روش در زمان هایی که در خانه حضور ندارید، بسیار توصیه می شود.
  • هر چه املاح کم تری در آب وجود داشته باشد، یا به اصطلاح آب سبک تر باشد، آبیاری بهتر و مفید تر خواهد بود.