هرس گیاهان آپارتمانی (۴)

نحوه هرس گیاهان آپارتمانی و فواید آن

هرس گیاهان آپارتمانی یکی از نیازهای اساسی در نگهداری این نوع گیاهان می باشد. البته ممکن است تاکنون دست به چنین کاری نزده باشید یا این کار را ضروری ندانید، اما دیر یا زود به این نتیجه خواهید رسید که دیگر وقت آن رسیده برای رشد بهتر گیاهتان اقدام به هرس گیاهان آپارتمانیتان نمایید.

هرس گیاهان آپارتمانی

بسیاری از ما گل و گیاهان آپارتمانی را برای منزلمان تهیه می کنیم و تنها وظیفه خودمان را آبیاری آن ها می دانیم. اما هیچ گاه از خود نمی پرسیم آیا وظیفه دیگری نیز در قبال گل و گیاهمان داریم یا خیر. هرس گیاه و توجه به زیبایی و آراستگی گیاهان یک امر ضروری است اما مزایای مهم تر دیگری نیز دارد. اگر با این مزایا و فواید هرس گیاهان آشنا شوید، فرصت را از دست نمی دهید و هر چه زودتر به فکر هرس گل ها و گیاهان آپارتمانی خود می افتید. اگر قصد چنین کاری را داشتید ما در ادامه به شما کمک کرده و شما را با نحوه صحیح هرس گیاهان آپارتمانی آشنا خواهیم کرد. هرس گیاهان آپارتمانی شرایط و اصول خاصی را دارد که درباره آن بیش تر صحبت خواهیم کرد.

هرس گیاهان آپارتمانی (۱)

انواع گیاهانی که قابل هرس هستند

هرس هر گیاهی می تواند متفاوت باشد و بسته به نوع آن شرایط می تواند تغییر کند. به طور کلی گیاهان برای هرس به سه دسته تقسیم می شوند:

  • گیاهانی هستند که ساقه ضخیم و مستقل نداشته و شاخه های آن بسیار نازک است. در این حالت شما تنها می توانید برگ های اضافی و خراب شده را از گیاه جدا کنید. البته اگر ساقه های گیاه قد کشیده اند و رشد زیادی کرده اند، می توانید آن ها را نیز کوتاه تر کنید. سعی کنید نظم خاصی در هرس کردن گیاه داشته باشید تا بتوانید گل هایتان را به گل هایی با نظم و خوش فرم تبدیل کنید و نحوه رشد گیاه را مطابق سلیقه خود تغییر دهید. این نوع هرس می تواند شامل گیاهانی مانند کالادیوم و سیکاس و پوتوس می شود.
  • دسته دوم گیاهانی هستند که سالی یک بار می توان آن ها را هرس کرد و این هرس معمولاً زمانی است که گل های گیاه می ریزند. می توانیم بگوییم فصل زمستان بهترین زمان برای هرس این نوع گیاهان می باشد. این نوع هرس شامل گیاهانی مانند گل کاغذی می باشد.
  • دسته آخر شامل هرس گیاهان آپارتمانی می شود که در هر زمان می توانید آن ها را هرس کنید. این نوع هرس شامل گیاهانی مانند حسن یوسف، گل آویز و مرکبات تزئینی می شود.هرس گیاهان آپارتمانی (۲)

هرس پنسمان

هرس گیاهان آپارتمانی به صورت پنسمان یکی از روش های هرس است که باعث پرپشت شدن گیاه و رشد سریع تر آن می شود. برای این کار گیاهی مانند حسن یوسف را در نظر بگیرید. تنها کاری که باید بکنید این است که جوانه های جدید گیاه را انتخاب کرده و آن ها را قطع کنید. این کار باعث تحریک بیش تر گیاه و دیگر جوانه ها شده و باعث می شود، سرعت رشد آن ها نیز افزایش پیدا کند. چیزی که باید دقت کنید این است که تنها جوانه جدید را جدا کنید و احتیاجی به بریدن ساقه یا شاخه های دیگر نیست.

هرس گیاهان آپارتمانی (۵)

هرس ریشه گیاه

نوع دیگری از هرس گیاهان آپارتمانی هرس ریشه است. ریشه ها نقش اصلی را در رشد گیاه دارند. در مواردی که ریشه های گیاه کل گلدان را پوشانیده اند و رشته رشته و پر پیچ و خم شده اند، باید هرس ریشه را شروع کنید. در این حالت ریشه گیاه دیگر نمی تواند مواد مغذی را از خاک جذب کند و نیاز دارد کمی آن را هرس کنید. توجه داشته باشید که هرس گیاهان آپارتمانی از طریق ریشه تنها برای گیاهانی ممکن است که ریشه های نازک و رشته ای دارند. در گیاهانی که ریشه های بزرگ و حجیم دارند نمی تواند این کار را انجام داد. برای هرس گیاهان آپارتمانی از طریق ریشه باید گل را به آرامی از گلدان خارج کرده و با کمک یک ناخن گیر ریشه ها انتهایی و نازک را کوتاه تر کنید. پس از این کار می توانید گل را دوباره به گلدان بازگردانید.

هرس گیاهان آپارتمانی (۴)

زمان مناسب برای هرس گیاهان آپارتمانی

زمان مناسب برای هرس گیاهان آپارتمانی چه موقع است؟ اگر بخواهیم به طور خلاصه این موضوع را تشریح کنیم، باید بگوییم که بهترین زمان برای هرس گیاهان آپارتمانی آغاز زمان رویش و رشد گیاه است. یعنی اواخر زمستان که گیاه کم کم شروع به رشد کرده و جوانه می زند. در این حالت اگر گیاهتان را هرس کنید، رشد آن سرعت بیش تری گرفته و با ایجاد جوانه های جدید در نهایت گیاه پرپشت تری خواهید داشت. البته در دیگر مواقع سال نیز می توانید گیاه را هرس کنید، اما این نوع هرس گیاهان آپارتمانی تنها باید شامل کوتاه کردن ساقه ها و شاخه های خشک شده شود و نباید ساقه های سبز بریده شوند. البته سعی کنید کار هرس را بلاقاصله پس از ریختن گل ها انجام ندهید این کار می تواند جوانه های اصلی را از بین برده و از رویش جوانه جدید نیز جلوگیری کند.

فواید هرس گیاهان آپارتمانی

هرس گیاهان آپارتمانی فواید بسیار زیادی برای گیاه و البته برای زیبایی آن دارد. یکی از فواید هرس رشد سریع تر گیاه است چرا که وقتی برگ یا جوانه ای را هرس می کنید باعث می شود دیگر جوانه ها تحریک شده و رشد کنند. همین موضوع باعث می شود که گیاه پرپشت شده و زیبایی آن دوچندان شود. علاوه بر این ها هرس گیاهان آپارتمانی باعث می شود که شاخه ها و برگ های بیمار از گل و گیاه جدا شده و از انتقال بیماری به دیگر بخش های گیاه جلوگیری شود. دیگر مزیت هرس گیاهان، شکل دادن دلخواه به گیاه می باشد. اگر گیاه آپارتمانیتان میوه می دهد، هرس گیاه باعث می شود که بار و میوه آن بیش تر شده و کیفیت آن نیز افزایش پیدا کند.