باغبانی در بهار (۱)

آشنایی با نکات مهم باغبانی در بهار

باغبانی در بهار لذت خاص خودش را دارد و تجربه های بسیاری به انسان می افزاید. حتماً شما هم دوست ندارید این تجربه دوست داشتنی را از دست بدهید؛ اما این را فراموش نکنید که در هنگام باغبانی در فصل بهار باید به نکات خاصی نیز توجه داشته و تمامی مراحل را یک به یک و با نظم انجام دهید

راهنمای باغبانی در بهار

باغبانی در هر فصلی به گونه ای خاص انجام می شود و در هر زمان باید به نکات مربوط به همان زمان توجه نمود. بهار فصل آغازین است و شما نیز باید با انرژی بیش تری دست به کار شوید و سر و سامانی به باغچه تان بدهید. کار هایی که مناسب باغبانی در بهار هستند، شامل موارد زیر می شوند، این نکته را نیز به یاد داشته باشید که ترتیب انجام این کار ها بسیار مهم است. البته در ادامه درباره ی هر یک از این موارد به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

  • بررسی خاک و تمیز کردن باغچه و آماده سازی خاک
  • هرس کردن گیاهان و حذف علف های هرز
  • کاشت بذر در بهار
  • کوددهی با خاک گیاهان
  • رسیدگی دائمی به گیاهان و درختان باغچه

بررسی خاک و تمیز کردن باغچه در بهار

اولین فعالیت باغبانی در بهار که باید انجام دهید بررسی خاک و تمیز کردن باغچه است. سعی کنید در تمام نقاط باغچه بخشی از خاک را به عنوان نمونه برداشته و آن را بررسی کنید و ببینید نرمی و کیفیت خاک چگونه است. آیا زهکشی خوبی دارد و سبک است یا باید تعویض گردد؟ شاید این مرحله خسته کننده باشد اما جزئی از فرآیند باغبانی در بهار است، پس باید جدی گرفته شود. البته در همین حین و در اولین مرحله باغبانی در بهار شما می توانید به نظافت باغچه نیز بپردازید و سعی کنید گیاهان بیمار و شاخ و برگ های اضافه که هم جلوه بد به باغچه داده اند و هم باعث گسترش بیماری بین گیاهان می شود را از دیگر گیاهان باغچه جدا کنید. این می تواند یک کار مهم در آماده سازی خاک و باغبانی در بهار باشد.

باغبانی در بهار (۲)

هرس گیاهان و از بین بردن علف های هرز

برای برخی افراد هرس گیاهان بهترین مرحله باغبانی در بهار به شمار می آید. در این فرآیند باغبانی در بهار سعی کنید شاخ و برگ هایی که زرد شده اند و گاهی نیز خشک شده اند را از درختان جدا کرده و هرس نمایید. این کار علاوه بر این که رشد آن ها را تسریع می بخشد، زیبایی بیش تری به باغچه تان می دهد و فواید بی شمار دیگری برای گیاه تان دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که گیاهانی که قرار است در بهار گل بدهند و هنوز جوانه نزده اند را هرس نکنید. هرس این گیاهان باید در اواخر بهار انجام گیرد و جزء مراحل پایانی باغبانی در بهار می باشد و باید صبر کنید تا شکوفه ها کامل رشد کرده و در انتها این کار را انجام دهید. کار دیگری که هنگام باغبانی در بهار باید انجام دهید، ازبین بردن علف های هرزی است که هیچ خاصیتی برای باغچه تان نداشته و باعث کاهش سرعت رشد دیگر گیاهان شده و منابع تغذیه ای آن ها را نیز استفاده می کند. برای این کار باید تلاش کنید تا علف ها را از ریشه درآورده تا دیگر رشد نکنند و به کلی ریشه کن شوند.

باغبانی در بهار (۳)

کاشت بذر و گیاهان جدید

حال موقع آن رسیده است تا گیاهانی را که می خواستید پرورش دهید را به باغچه تان اضافه کنید. هنگام باغبانی در بهار حتماً این موضوع را در سر داشته اید که یک گیاه جدید را به باغچه زیبای تان بیفزایید، پس زود تر دست به کار شوید و بذر مورد نظر یا گیاه دلخواه تان را سفارش دهید و نسبت به کاشت آن اقدام کنید. البته این را در نظر داشته باشید که آیا فصل بهار زمان مناسبی برای کشت آن ها می باشد یا خیر؟ اگر بهار زمان مناسبی برای کاشت گیاه مورد نظر تان است، می توانید هر چه سریع تر یک جای دنج در باغچه تان را انتخاب کنید. این کار می تواند یکی از هیجان انگیزترین بخش های باغبانی در بهار باشد. همیشه کاشت یک گیاه تازه طراوت خاصی به فضا می دهد و همین ها باغبانی در بهار را جذاب و زیبا می کنند.

کود دهی به گیاهان در فصل بهار

کود های گیاهی یا دامی می توانند نقش مؤثری در کیفیت محصول و افزایش سرعت رشد گیاه داشته باشند. پس در اواسط بهار و پس از رویش جوانه ها و شکوفه ها سعی کنید از کودهای معمول برای کوددهی به گیاهان استفاده کنید. با این کار در تابستان درختان میوه های با کیفیت تر و سالم تری خواهند داشت و شما از سرسبزی باغچه تان لذت خواهید برد. البته اگر از شاخ و برگ های پوسیده درختان هم در دراز مدت برای کود استفاده کنید، علاوه بر این که به صرفه تر است می تواند همان خواص را داشته باشد. پس هرگاه که شاخ و برگ های اضافه را جمع می کنید، آن ها را در بخش خاصی از باغچه قرار داده و به مرور زمان به کود گیاهی تبدیل کنید.

گل شمعدانی (۵)

رسیدگی دائمی به گیاهان و درختان

باغبانی در بهار تنها یک کار چند مرحله ای نیست و برخی از کار ها باید به صورت مکرر انجام شوند و به طور دائم این رسیدگی به گیاهان اتفاق بیفتد تا در نهایت با گیاهانی سرسبز و شاداب مواجه شویم. برای این کار در فصل بهار سعی کنید، به آبیاری دائمی و متناوب باغچه توجه داشته باشید. تقریباً یک برنامه زمانی برای انواع گیاهان تان آماده کنید و طبق این برنامه آن ها را آبیاری کنید. توجه به خاک، دمای هوا و رطوبت و نور گیاهان نیز از دیگر کار هایی است که در فصل بهار باید به طور دائمی به آن توجه داشته باشید.