تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی (۵)

بهترین روش های تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی

تمیز کردن برگ گیاهان کاری به ظاهر آسان، اما با ظرافت های بالا است. گیاهان بسیار حساس هستند و باید با آن ها به نرمی رفتار شود. اگر هنوز با نحوه تمیز کردن و نظافت برگ گیاهان آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

چگونه برگ گیاهان آپارتمانی را تمیز کنیم؟

شاید این سؤال برای شما نیز پیش آمده باشد که تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی به چه شکل انجام می شود؟ یا بهترین روش برای تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی کدام است؟ در پاسخ باید بگوییم که راه های بسیاری برای تمیز کردن برگ گیاهان موجود است، البته برخی از این روش ها که به طور معمول استفاده می شوند، می توانند مضر نیز باشند، پس در تمیز کردن برگ گیاهانتان توجه کافی را داشته باشید و پیش از این کار با افراد کارشناس مشورت های لازم را انجام دهید.

اما روش های مناسبی که برای تمیز کردن برگ گیاهان می توانیم به شما توصیه کنیم شامل تمیز کردن برگ گیاهان با مسواک، تمیز کردن برگ گیاهان با پارچه، شستشوی کامل برگ ها با آب یا مواد شوینده مخصوص می باشد. در ادامه درباره هر یک از این روش ها بیش تر صحبت خواهیم کرد.

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی (۱)

تمیز کردن برگ های کرک دار با مسواک یا قلم مو

برخی گیاهان آپارتمانی مانند بنفشه آفریقایی دارای کرک و پرزهایی بر روی برگ هایش است که در این موارد شاید استفاده از دیگر روش های معمول جایز نباشد و شما باید از جسمی که کمی خشن تر و زبر تر است استفاده کنید. برای مثال استفاده از یک مسواک یا قلم موی نقاشی می تواند گزینه بسیار خوبی برای تمیز کردن برگ گیاهان پرز دار باشد. توجه کنید این گونه گیاهان به هیچ وجه با دستمال به خوبی تمیز نمی شوند و تمیز کردن آن ها کار دشواری است. هم چنین برای تمیز کردن گیاهانی که دارای برگ های تیز برنده هستند نیز باید از این روش استفاده کرد. برای این کار مسواک یا قلم مو را به آب و مواد شوینده مخصوص گیاهان آغشته کرده و به آرامی روی برگ های گیاه حرکت می دهیم. سعی کنید تمام نواحی برگ ها را با این روش تمیز کنید.

تمیز کردن گرد و غبار روی برگ ها با پارچه

معمول ترین روش تمیز کردن برگ گیاهان استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب می باشد. این پارچه اگر حوله ای یا توری باشد، نتیجه بهتری را در نظافت گل و گیاه به دست خواهید آورد. برای این کار کافی است پارچه را کمی مرطوب کرده و به آرامی روی برگ ها بکشید و آلودگی ها را از سطح آن تمیز کنید. البته زیر برگ ها و روی ساقه ها را نیز می توان با کمک این روش تمیز کرد. شما می توانید برای تمیز کردن برگ ها از مواد شوینده ساده نظیر مایع ظرف شویی نیز استفاده کنید. اما توجه داشته باشید این ماده باید به میزان بسیار کم با مقدار زیادی آب مخلوط شود، تا حالت رقیقی به خود بگیرد و به برگ گیاهان آسیب وارد نکند. در این صورت می توانید برای تمیز کردن برگ گیاهان از آن استفاده کنید.

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی (۳)

شستشوی برگ گیاهان

برای تمیز کردن برگ گیاهان تان که دارای آلودگی خاصی بر روی برگ هایشان هستند، می توانید از روش شستشوی مستقیم استفاده کنید. برای این کار کافی است گل را زیر دوش حمام برده و با آب نسبتاً ولرم آن را شستشو دهید. این کار باعث از بین رفتن آلودگی ها و آفاتی می شود که با دستمال یا مسواک به راحتی تمیز نمی شدند. پس از تمیز کردن برگ گیاهانتان با این روش اجازه دهید، کاملاً خشک شوند و سپس به محل اولیه بازگردانید. البته این کار را می توانید با اسپری نیز انجام دهید، ولی کارایی روش قبل را آن چنان ندارد.

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی (۴)

مواد لازم برای شستشوی برگ گیاهان

برای شستشو و تمیز کردن برگ گیاهان می توانید از مواد مختلفی استفاده کنید. علاوه بر مواد شوینده مخصوص گیاهان می توان از مایع ظرف شویی نیز استفاده کرد. ماده دیگری که می توانید برای تمیز کردن گل ها و گیاهان استفاده کنید، گلیسیرین است. چند قطره گلیسیرین برای این کار کافی است. برای این کار چند قطره گلیسیرین را روی دستمال بریزید و سپس با آن گل ها و برگ های گیاهان را نظافت کنید. هم چنین استفاده از ترکیب آب و شیر نیز علاوه بر این که باعث تمیزی گیاه می شود می تواند برای برگ ها بسیار مفید نیز باشد. مقدار کمی از این ترکیب را روی پارچه ای ریخته و سپس با کمک پارچه برگ گیاهان را تمیز کنید. علاوه بر این ها شما می توانید از مواد شوینده مخصوص گیاهان نیز استفاده کنید که در بازار موجود می باشند.

نکات مهم هنگام شستشوی برگ گیاهان

در پایان بهتر است به چند نکته در ارتباط با شستشو و تمیز کردن برگ گیاهان توجه کنید.

  • از شستن برگ گیاهان با آب بسیار داغ یا بسیار سرد خودداری کنید. این کار باعث ایجاد شوک به ریشه گیاه می شود و رشد آن را کمی کند می کند.
  • در هنگام تمیز کردن برگ ها، زیر برگ ها را فراموش نکنید. زیر برگ ها محل مناسبی برای تجمع آلودگی ها و آفات می باشد.
  • از مواد شوینده قوی برای شستشوی برگ گیاهان استفاده نکنید و این کار را یا با مواد طبیعی یا با مواد شوینده مخصوص گیاهان انجام دهید.
  • برگ ها را به آرامی تمیز کنید؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است باعث آسیب رساندن به آن ها شوید.
  • هر چند وقت یک بار گل ها و گیاهان را سمپاشی کنید. این کار علاوه بر این که نقش یک حمام حسابی را برای گل ها و گیاهان دارد، بسیاری از آفات و آلودگی ها را نیز از بین می برد.تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی (۵)