خواص دارویی مریم گلی (۱)

با خواص دارویی مریم گلی بیشتر آشنا شوید

گیاهان بسیاری هستند که خواص درمانی و دارویی داشته و در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند. مریم گلی نیز یکی از همین گیاهان مفید است. خواص دارویی مریم گلی بسیار زیاد هستند و در موارد مختلفی نیز کاربرد دارند و شما می توانید از مزایای این گیاه مفید استفاده لازم را ببرید. ما نیز در این مقاله می خواهیم راجع به همین موضوع صحبت کنیم و اطلاعاتی در ارتباط با خواص دارویی مریم گلی در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با گیاه مریم گلی

مریم گلی که به گیاه مریمی نیز مشهور است، گیاهی از تیره نعنا است که دارای رایحه خاصی بوده و خواص بسیار زیادی برای آن یافت شده است. معمولاً از برگ های این گیاه برای درمان بیماری ها و آماده سازی داروهای گیاهی استفاده می شود. البته مریم گلی دارای گلبرگ های بسیار زیبایی نیز می باشد و شما به عنوان یک گیاه زینتی و دارویی می توانید آن را نگهداری کنید و البته از خواص بسیار مفید آن نیز بهره مند شوید. خواص دارویی مریم گلی در درمان بیماری ها، تأثیر مثبت روی پوست و مو، تقویت حافظه و … استفاده می شود. تاکنون فواید بسیار زیادی برای این گیاه دارویی یافت شده است و استفاده از آن برای افراد مختلف و تحت نظر پزشک بسیار توصیه می شود.

خواص دارویی مریم گلی (۲)

خواص دارویی مریم گلی برای درمان بیماری ها

گیاه مریم گلی خواص بسیار زیادی بر روی انواع بیماری ها دارد. در این جا با چند مورد از فواید این گیاه برای درمان انواع بیماری ها آشنا خواهیم شد.

  • کاهش و تسکین سوزش سر دل و بهبود فرآیند هضم غذا
  • تسکین علائم اذیت کننده شروع دوره یائسگی در زنان
  • خواص ضد التهابی و ضد درد دارد.
  • کمک به درمان اسهال در کودکان و بزرگسالان
  • به تسکین درد ها کمک می کند.
  • استفاده از برگ های این گیاه برای کنترل دیابت و کاهش قند خون بسیار مفید است.
  • دارای مواد آنتی اکسیدان، ضد افسردگی و ضد سرطان می باشد.
  • برای زنانی که می خواهند دوران شیردهی شان را متوقف کنند بسیار توصیه می شود.
  • برای درمان گلو درد و شستشوی دهان بسیار مفید است. می توانید از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.خواص دارویی مریم گلی (۳)

خواص دارویی مریم گلی روی پوست

خواص دارویی مریم گلی بسیار گسترده هستند. مصداق این گستردگی خواص را می توانید در تأثیر مثبت خواص دارویی مریم گلی بر روی پوست مشاهده کنید. در ادامه به تعدادی این از خواص می پردازیم:

  • کاهش تعریق بدن و از بین بردن بوی بد عرق در بدن از خواص دارویی مریم گلی بر روی پوست می باشد.
  • تنظیم چربی پوست: اگر برگ های مریم گلی را با آب بجوشانید و سپس اجازه دهید تا کاملاً سرد شود و بر روی پوست تان قرار دهید، خواهید دید که به میزان زیادی می تواند در تنظیم چربی پوستتان مؤثر باشد.
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری های پوستی و عفونی: یکی از خواص دارویی مریم گلی، خاصیت ضد باکتریایی آن می باشد و از پوست شما در برابر عفونت ها، التهاب ها و جوش های عفونی محافظت می کند.خواص دارویی مریم گلی (۴)

خواص دارویی مریم گلی روی موها

اما از دیگر خواص دارویی مریم گلی می توان به تأثیر مثبت آن بر روی موها و در مواردی کمک به درمان برخی بیماری های مربوط به مو اشاره کرد. یکی از مشکلاتی که برای هر کسی ممکن است در جوانی و به دلایل مختلف اتفاق بیفتد، سفید شدن ناگهانی موها است. خوشبختانه یکی از خواص دارویی مریم گلی نیز رفع همین مشکل است. برای این کار می توانید از روغن مریم گلی استفاده نمایید. با استفاده از روغن مریم گلی پس از مدتی با توقف رویش موهای سفید مواجه خواهید شد و این بسیار خوب است. اما از دیگر خواص دارویی مریم گلی می توانیم به حفظ سلامتی مو و جلوگیری از ریزش آن اشاره کنیم. روغن مریم گلی نقش بسیار اساسی را در حفظ سلامت پوست سر ایفا می کند و با ایجاد گردش خون در سر از ریزش بیش از حد موهای سر جلوگیری می کند.

خواص دارویی مریم گلی (۵)

دیگر خواص دارویی مریم گلی

مریم گلی با خواصی که دارد از نابود شدن سلول های عصبی جلوگیری کرده و باعث تقویت حافظه می شود. هم چنین خاصیت ضد آلزایمر و فراموشی نیز دارد و استفاده از آن برای افرادی که از این بیماری رنج می برد، بسیار توصیه می شود. علاوه بر این گیاه مریم گلی دارای فیبر بوده و به گوارش و هضم صحیح غذا کمک بسیار زیادی می کند. از دیگر کاربرد های آن می توان به درمان گلو درد نیز اشاره کرد که این مورد نیز به خاطر خواص ضد عفونتی گیاه مریم گلی می باشد. خواص دارویی مریم گلی بسیار زیاد هستند، سعی کنید از این ماده با ارزش به درستی و به گونه های مختلف استفاده نمایید.

نحوه استفاده از مریم گلی

به گونه های مختلفی می توان از خواص دارویی مریم گلی بهره مند شد. شما می توانید از برگ های آن روغن مخصوص تهیه کرده و برای شاداب سازی و طراوت پوستتان استفاده نمایید. هم چنین می توانید آن را با مقداری آب جوشانده و به صورت دم کرده برای درمان گلودرد، التهاب و دیگر مواردی که در قسمت های قبل به آن ها اشاره شد، استفاده کنید. راه دیگر این است که برگ های آن را در داخل غذا به کار بگیرید. برای این کار می توانید برگ های مریم گلی را خشک کرده و سپس پودر کنید و به شکل ادویه در داخل غذا استفاده کنید. همان طور که گفتیم راه های مختلفی برای بهره مندی از این گیاه پرخاصیت وجود دارد. شما به هر صورت که علاقه مند هستید، می توانید از این گیاه و خواص آن استفاده کنید.

خواص دارویی مریم گلی (۶)