افزایش رطوبت هوا (۱)

راه های افزایش رطوبت هوا برای گیاهان

رطوبت هوا مناسب یکی از نیازهای اصلی برای ادامه حیات گیاهان می باشد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مجبور شده اید مدت زمانی را دور از منزل باشید و همواره نگران تأمین نیازهای گل و گیاه تان بودید. اما دیگر جای هیچ گونه نگران وجود ندارد. ما در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم چگونه می توان در مدت زمان طولانی هم رطوبت لازم برای گیاه را تأمین کرد و پس از گذشت چند روز گلتان هم چنان شاداب و سرحال خواهد ماند.

تأمین رطوبت هوا برای گیاهان

آب و رطوبت یکی از نیازهای اصلی برای گیاهان است. هر گیاه بسته به نوع آن به میزان خاصی رطوبت نیاز دارد. این میزان آب از راه های مختلفی می تواند به گیاه منتقل شود که ساده ترین آن آب دادن مستقیم به گل یا گیاه می باشد. اما شاید از خودتان سؤال بپرسید اگر به مدت چند روز در منزل حضور نداشته باشید، چطور می توانید رطوبت مناسب را به گل برسانید که گیاهان پژمرده نشده و بتوانند از رطوبت هوا به درستی و به مقدار مناسب استفاده کنند. از جمله روش هایی که می توان برای حفظ آب و رطوبت هوا در محیط استفاده کرد، می توان به استفاده از سنگ ریزه و ماسه در کف ظرف، مه پاشی و غبار پاشی آب، قرارگیری گیاهان در جای مناسب، استفاده از دستگاه رطوبت ساز برای گیاه و استفاده از ظرف اشاره کرد. البته در بخش های بعدی مقاله بیش تر درباره ی هر یک از این موارد صحبت خواهیم کرد.

علائم کم آبی گیاهان و نیاز به رطوبت هوا بیش تر

اما چگونه متوجه شویم که گیاهمان دچار کم آبی شده و به رطوبت هوا بیش تری نیاز دارد. این که چه موقع باید هشدار کمبود آب و رطوبت هوا برای گیاهان را جدی بگیریم تا حد زیادی به علائم و نشانه های گل و گیاه بستگی دارد. بزرگ نشدن و رشد نکردن شکوفه گل ها می تواند یکی از علائم جدی کمبود رطوبت هوا برای گل باشد. از علائم دیگر این مشکل می توان به ریختن شکوفه ها و برگ ها اشاره کرد. اما شایع ترین نشانه کمبود رطوبت هوا لازم برای گیاهان، پژمرده شدن آن ها می باشد.

قطعاً شما هم با چنین مشکلی مواجه شده اید و می دانید که این مشکل معمولاً وقتی گل دچار کم آبی شده یا در برابر نور و گرمای شدید خورشید قرار گرفته باشد، به وجود می آید. خشک شدن گل و قهوه ای شدن کناره برگ ها هم از دیگر علائم و نشانه های بی حالی گل و کمبود رطوبت هوا مناسب برای گیاه می باشد.

استفاده از سنگ ریزه و ماسه

یکی از راه های بسیار خوب برای نگه داشتن رطوبت هوا برای گیاه، استفاده از ظرف سنگ ریزه و ماسه می باشد. به این صورت که شما ظرف و سینی را پر از ماسه و سنگ ریزه می کنید و مقداری آب داخل آن می ریزید. توجه داشته باشید که این میزان آب نباید زیاد باشد که باعث پوسیدگی ریشه گیاه باشد. در حدی که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد، کفایت می کند. البته شما می توانید برای اجتناب از این مشکل در داخل گلدان و کف آن نیز ماسه و سنگ ریزه قرار دهید و سپس خاک ریخته و گل را بکارید که از رسیدن آب اضافه و رطوبت هوا به ریشه گیاه جلوگیری شود. یا می توانید روی سینی سنگ ریزه را با دستمال پارچه ای بسیار نازک بپوشانید. البته این روش چندان مفید نمی باشد و روش اول پیشنهاد می شود.

افزایش رطوبت هوا (۲)

مه پاشی گیاهان و استفاده از اسپری

مه پاشی در اطراف گیاه یا اصطلاحاً غبار پاشی آب یکی دیگر از راه های تأمین رطوبت هوا در محیط زندگی گیاه می باشد. برای این کار مقداری آب را در داخل اسپری یا آب پاش ریخته و در اطراف گل و روی برگ های آن بپاشید. جذب آب توسط برگ ها نیز بسیار خوب است. اما این روش در طولانی مدت نمی تواند روش کارسازی باشد. چرا که آب در هوا پراکنده شده و به سرعت تبخیر شده و از بین می رود. اگر گل یا گیاه مورد نظر برگ های کرکی دارد نیز از این روش نباید استفاده کرد. چرا که خیس شدن برگ های کرکی گیاهان باعث ایجاد بیماری های قارچی در آن ها می شود.

افزایش رطوبت هوا (۳)

قرارگیری درست گیاهان در کنار هم

یکی از ساده ترین کارهایی که برای نگه داشتن رطوبت هوا در محیط پرورش گیاهان می توان انجام داد، تا جذب آب توسط گیاهان به خوبی و به بهترین حالت انجام شود، قرار دادن مناسب گیاهان در کنار هم می باشد. به این معنی که سعی کنید فاصله گیاهان را از یک دیگر کم کرده و آن ها را در نزدیکی هم قرار دهید. انجام این کار باعث می شود، تا رطوبت هوا که از هر گیاه تبخیر می شود، برای دیگر گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد. و رطوبت هوا به شکل نامتوازن در محیط پخش نشود.

افزایش رطوبت هوا (۴)

استفاده از ظرف آب

استفاده از ظرف آب در کنار گلدان ها نیز می تواند یکی دیگر از روش های حفظ رطوبت هوا باشد. برای این کار یک سطل را پر از آب کنید و در میان گلدان ها قرار دهید. همان طور که آب گلدان به مرور زمان تبخیر می شود، رطوبت هوا بیش تری را برای گیاهان تولید می کند که این نیز یکی از روش های بسیار خوب برای حفظ رطوبت هوا برای گل می باشد. البته اگر به مدت زیادی در منزل حضور ندارید می توانید با کمک یک کاموا به جذب آب و رطوبت توسط گل ها کمک کنید. به این ترتیب که یک رشته کاموا را در داخل سطل آب قرار داده و سر دیگر آن را در داخل گلدان می گذاریم. کاموا به مرور زمان آب مورد نیاز گل را کشیده و جذب می نماید و آن را به گلدان منتقل می کند.

افزایش رطوبت هوا (۵)