ریزش برگ گیاهان آپارتمانی (۴)

مهم ترین دلایل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

گل ها و گیاهان در معرض خطرات و بیماری های مختلفی قرار دارند. ریزش برگ گیاهان آپارتمانی می تواند یکی از این مشکلات باشد که برای بسیاری از گیاهان ممکن است روی دهد. اما راه چاره چیست؟ چه عواملی در ریزش برگ گیاهان تأثیرگذار هستند؟ اگر این سؤالات ذهن شما را هم مشغول کرده است، نگران نباشید. ما در این مقاله این مسئله را باز کرده و شما را در این مورد راهنمایی خواهیم کرد.

دلایل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی چیست؟

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در هنگام نگهداری از گل ها و گیاهان ممکن است با آن مواجه شوید، ریزش برگ گیاهان آپارتمانی است. این اتفاق هر زمانی ممکن است روی دهد و بیش تر به نحوه ی نگهداری شما از گل ها و گیاهان بستگی دارد. دلایل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی بسیار زیاد هستند. ما در این جا قصد داریم تا شما را با تعدادی از این موارد آشنا کنیم. به طور کلی علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی می تواند تغییرات فصلی و آب و هوایی، رطوبت و آبیاری بیش از اندازه، آلودگی و آفت های گیاهی، شوک گیاهان و یا نرسیدن نور کافی به آن ها باشد. البته در قسمت های بعدی هر یک از این موارد را بررسی کرده و به تشریح آن ها خواهیم پرداخت.

تغییرات فصلی و ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

یکی از دلایلی که می تواند باعث ریزش برگ گیاهان آپارتمانی شود، تغییرات فصلی و آب و هوایی می باشد. برگ اکثر گیاهان در پاییز و زمستان شروع به ریختن می کنند که این کاملاً طبیعی است. البته برخی نیز در فصل بهار این اتفاق برای شان روی می دهد. برای مثال گیاهان همیشه سبز از این نوع می باشند که معمولاً در فصل بهار برگ های قسمت پایین تر زرد و خشک شده و شروع به ریزش می کنند. علت این امر می تواند کمک به جایگزینی برگ های جدید باشد. هر برگی طول عمری دارد و پس از این زمان باید جای خود را به برگ های جدید بدهد. اما اگر ریزش برگ ها به میزان بیش تر و غیر عادی انجام می شود، در این حالت ممکن است گیاه شما با مشکل رو به رو شده باشد و علت را باید در جای دیگری جست که ممکن است علت آن مواردی باشد که در ادامه درباره آن ها نیز صحبت می کنیم.

ریزش برگ گیاهان آپارتمانی (۱)

ریزش برگ گیاهان در اثر آبیاری زیاد

هر گیاه بسته به نوع و گونه آن و البته شرایط آب و هوایی و محل نگهداری اش به میزان خاصی آب و رطوبت نیاز دارد. آبیاری بیش از اندازه گیاهان ممکن است صدمات جدی به آن ها وارد کند. برای مثال آبیاری بیش از اندازه باعث خفگی ریشه گیاه شده و جلوی تبادل هوا را می گیرد. در نتیجه شرایطی پیش می آید که گیاه مجبور می شود تعدادی از برگ های خود را از دست بدهد و یا به کلی ریشه اش پوسیده می شود. علاوه بر این کم آبی و خشکی خاک نیز باعث زرد شدن گیاه می شود و ریشه ها به راحتی نمی توانند مواد مورد نیاز خود را به دست بیاورند و در نتیجه شرایطی پیش می آید که گیاه مجبور می شود، برخی برگ های خود را برای حفظ آب از دست بدهد. بنابراین یکی از دلایل اصلی ریزش برگ گیاهان آپارتمانی نیز می تواند همین موضوع باشد.

ریزش برگ گیاهان آپارتمانی (۲)

آلودگی ها و آفت ها

اما یکی دیگر از علل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی می تواند آلودگی ها و آفاتی باشد که ممکن است به گیاه حمله کرده و به آن آسیب وارد کند. شته یکی از همین آفات است که معمولاً آسیب جدی به گیاهان وارد می کند. برای رفع این مشکل و حتی پیشگیری از این بیماری ها بهتر است هر چند وقت یک بار برگ های گیاه را بررسی کرده و هر گونه علائم ظاهری حمله آفات و قارچ ها را شناسایی کنید. اما راه تضمینی نیز این است که در زمان های مشخصی اقدام به سم پاشی آن ها بکنید تا از ریزش برگ گیاهان آپارتمانی پیشگیری کنید. اما اگر در اثر ابتلا گیاه به چنین بیماری هایی به آن توجه نشود، باعث می شود که گیاه برای مقابله با این بیماری بعضی برگ های خود را از دست بدهد و قطعاً این موضوع برای هیچ کس خوشآیند نخواهد بود.

ریزش برگ گیاهان آپارتمانی (۳)

ریزش برگ گیاهان در اثر ایجاد شوک در گیاه

شوک عبارت است از تغییرات ناگهانی که در شرایط نگهداری از گیاه به وجود می آید. این شوک می تواند انواع مختلفی داشته باشد و اثرات آن بر روی گیاه نیز به شکل های گوناگونی ظاهر شود. ریزش برگ گیاهان آپارتمانی یکی از اثرات ایجاد شوک در گیاهان است. اما معمول ترین شوکی که می توان به گیاه وارد ساخت، تعویض ناگهانی و بی موقع گلدان آن می باشد که می تواند ریزش برگ گیاهان آپارتمانی را به دنبال داشته باشد.

ریزش برگ گیاهان آپارتمانی (۴)

نور کم و دمای بالا

ریزش برگ گیاهان آپارتمانی می تواند علل دیگری نظیر کمبود نور و یا درجه حرارت بالا نیز داشته باشد. اگر نور مناسبی به برگ های گیاه نرسد پس از مدتی برگ ها زرد شده و خشک می شوند و در نهایت با پدیده ریزش برگ گیاهان آپارتمانی مواجه خواهیم شد. نور کم باعث می شود تا گیاه نتواند تغذیه مناسبی بکند و مجبور شود برخی برگ های خود را از دست بدهد. حرارت بالای محیط نیز مشابه کمبود آب عمل می کند و سرعت تبخیر آب موجود در خاک را افزایش داده و ریزش برگ گیاهان آپارتمانی نتیجه آن خواهد بود.

ریزش برگ گیاهان آپارتمانی (۵)

البته این موضوع را در نظر داشته باشید که همه ی گیاهان به میزان کمی ریزش برگ را خواهند داشت و این پدیده به طور کم بسیار عادی و حتی خوب نیز می باشد. اما اگر ریزش برگ ها شدت پیدا کند آنگاه باید به فکر راه چاره باشید.