نگهداری گیاهان در پاسیو (۱)

الزامات نگهداری گیاهان در پاسیو آپارتمان ها

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که از نگهداری گیاهان در پاسیو لذت می برید. زیرا علاوه بر ایجاد یک فضای سالم، از زیبایی آن نیز در دکوراسیون داخلی منزل تان استفاده می کنید. این موارد بسیار خوب هستند، اما لازم است این نکته را بدانید که نگهداری گیاهان در پاسیو، شرایط خاصی می خواهد که باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه این مقاله شما با این موارد بیش تر آشنا خواهید شد.

نگهداری گیاهان در پاسیو

امروزه گسترش زندگی آپارتمانی باعث نشده است که ما از زندگی در یک فضای سبز دور شویم. در آپارتمان نیز می توان از زندگی با گل و گیاه آپارتمانی لذت برد. روش های مختلفی برای نگهداری از گل ها در آپارتمان وجود دارد. مانند نگهداری گیاهان در پاسیو یا ساخت و طراحی رووف گاردن، نگهداری از گیاهان در بالکن و یا حتی در داخل فضای خانه به صورت محدود، همه این ها راه های بسیار خوبی برای نگهداری از گیاهان در آپارتمان می باشند. اما نگهداری گیاهان در پاسیو یکی از روش های قدیمی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و شما می توانید با حداقل امکانات و حداقل فضا یک محیط دلنشین و زیبا را در آپارتمان خود مهیا کنید. پس با ما همراه باشید تا با الزامات یک پاسیو زیبا آشنا شوید.

گیاهان مناسب پاسیو و فضاهای آپارتمانی و کم نور

این که شما می توانید چه گیاهانی را در آپارتمان خود و در پاسیو نگهداری کنید، مسئله چالش برانگیزی می تواند باشد. شما باید این نکته را فراموش نکنید که به دلیل برخی محدودیت ها و مشکلات می بایست از گیاهانی در پاسیو استفاده کنید که قابل حرکت دادن باشند و جا به جا کردن آن ها کار دشواری نباشد. نکته دیگر این است که این گیاهان باید در بحث نورگیری، به نور مستقیم آفتاب نیاز نداشته باشند و بدون آن نیز بتوانند رشد کنند. گیاهان مقاوم تری که به آب کمتری نیاز دارند نیز می توانند گزینه مناسبی باشند. چرا که رطوبت زیاد می تواند در گسترش بیماری بین گیاهان نقش بسیاری داشته باشد. گیاهانی که در پاسیو می توانید نگهداری کنید می توانند شامل شمعدانی، کاکتوس ها، شفلرا، حسن یوسف، پوتوس، آگلونما، برگ انجیری، بگونیا، پیله آ، دیفن باخیا، سانسوریا، فیتونیا، فیکوس بنجامین و بسیاری دیگر از این دست گیاهان بشوند.

نگهداری گیاهان در پاسیو (۲)

توجه به نور در نگهداری گیاهان در پاسیو

نور نقش بسیار مهمی را در رشد اکثر گیاهان بازی می کند. در نگهداری گیاهان در پاسیو باید به این مورد توجه بسیاری شود. معمولاً اکثر افراد از شیشه و سقف های مشبک برای نگهداری گیاهان در پاسیو استفاده می کنند. سعی کنید نوع شیشه و حایل را طوری انتخاب کنید که مانع نورگیری گل ها و گیاهان در پاسیو نشود. هم چنین سقف پاسیو باید قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد، تا بتواند علاوه بر تامین تهویه مناسب، نور کافی را نیز هر از چند گاهی به داخل وارد کند. پس حتماً به میزان نور توجه کافی داشته باشید، چرا که نور تنها چیزی است که در نگهداری گیاهان در پاسیو به راحتی نمی توان آن را تامین کرد.

نگهداری گیاهان در پاسیو (۳)

راه های مقابله با بیماری گیاهان در پاسیو

نگهداری گیاهان در پاسیو به تنهایی کار چندان راحتی نیست و می تواند مشکلاتی را نیز به وجود بیاورد. یکی از این مشکلات که به آن خواهیم پرداخت، بیماری های گیاهان و انتقال آن به یکدیگر می باشد. چرا که در پاسیو معمولاً تمامی گیاهان در یک جا و در کنار هم قرار گرفته اند و انتقال بیماری در یک محیط بسته و مرطوب به راحتی انجام می شود. اما راه حل چیست؟ اگر برای شما نیز این اتفاق بارها پیش آمده است حتماً در این قسمت با ما همراه باشید. اولین کاری که شما پیش از ورود هر گونه گل و گیاه باید انجام دهید، این است که محیط پاسیو را کاملاً استریل و ضدعفونی کنید، برای این کار می توانید آن را با سم حشرات، سم پاشی کنید. قدم دوم این است که هر گلی را که می خواهید وارد پاسیو کنید نیز باید سم پاشی کنید تا از ورود آلودگی گل ها نیز جلوگیری شود. نکته دیگر این است که هر چند ماه یک بار باید برای نگهداری گیاهان در پاسیو آن محل را سم پاشی نمایید. اگر گلی نیز بنا به هر دلیلی خراب و بیمار شد، فورا آن را از پاسیو خارج نمایید تا از فراگیر شدن بیماری جلوگیری کنید.

نگهداری گیاهان در پاسیو (۴)

ضوابط و شرایط ساخت یک پاسیو و نگهداری گیاهان در آن

چندین ضوایط و شرایط برای نگهداری گیاهان در پاسیو و ساخت پاسیو وجود دارد که رعایت این موارد از الزامات اصلی طراحی یک پاسیو می باشد و عدم رعایت آن ها برخلاف قوانین و مقررات ملی ساختمان است. برای مثال یکی از مواردی که شما در ساخت پاسیو و نگهداری گیاهان در پاسیو باید آن را رعایت کنید، مساحت پاسیو می باشد. این مساحت نباید از ۹ متر مربع کمتر باشد. شرط دیگر برای ساخت پاسیو، نبود سقف برای پاسیو است. شما به هیچ وجه نمی توانید از بخش مسقف آپارتمان برای ساخت پاسیو استفاده کنید. پاسیو شما می تواند تنها با کمک شیشه و چیزهایی مانند آن مسقف شود. یکی از دیگر از قوانین مهم که از الزامات اصلی نیز می باشد، طراحی کف پاسیو است. کف پاسیو برای نگهداری گل و گیاه باید به گونه ای باشد که آب را به خوبی جذب کرده و یا خارج کند.

نگهداری گیاهان در پاسیو (۵)

نکات مهم در نگهداری گیاهان در پاسیو

اگر به این نکات در نگهداری گیاهان در پاسیو توجه داشته باشید، محال است با مشکل خاصی رو به رو شوید:

  • از ورود گل و گیاه بیمار و آلوده به داخل پاسیو جدا خودداری کنید.
  • در صورت بروز هر گونه بیماری برای گل ها، آن ها را فورا از پاسیو خارج نمایید تا از انتقال بیماری بین گیاهان جلوگیری شود.
  • دمای مناسب و تهویه خوبی را برای پاسیو در نظر بگیرید.
  • فاصله بین گل ها در پاسیو را رعایت کنید.
  • هر از چند گاهی گل ها و پاسیو را ضدعفونی نمایید.