نگهداری از ارکیده (۱)

۶ راز نگهداری از ارکیده های زیبا در آپارتمان

نگهداری از ارکیده در آپارتمان دغدغه های خاص خودش را دارد. اما اگر به چند نکته در این خصوص توجه کنید، دیگر در مورد نگهداری از ارکیده در آپارتمان تان دچار نگرانی نخواهید شد و با خیال راحت می توانید از این گل بسیار زیبا در منزل استفاده کنید.

راز نگهداری از ارکیده های زیبا در آپارتمان

ارکیده یکی از گل های بسیار زیبا است که البته تنوع بسیاری نیز دارد. به تبع نگهداری از ارکیده نیز نیازمند مراقبت ها و نکات خاصی است که می بایست رعایت شود تا بتوان ارکیده ای زیبا و با طراوت و شاداب داشت. ما در این مقاله می خواهیم ۶ راز مهم نگهداری از ارکیده را عنوان کرده و درباره هر کدام از آن ها صحبت کنیم. از جمله این موارد می توان به خاک مخصوص برای پرورش ارکیده، تهویه و گردش هوای خوب، آبیاری به موقع، استفاده از گلدان های مخصوص و مناسب، تنظیم درجه رطوبت هوای محیط و هرس مداوم برگ های اضافه و خراب اشاره کرد.
امیدواریم با در اختیار داشتن این نکات بتوانید گل ارکیده تان را به خوبی پرورش داده و از آن مواظبت کنید.

نگهداری از ارکیده (۲)

خاک مخصوص برای پرورش ارکیده

خاک مناسب برای نگهداری از ارکیده خاکی است که سبک بوده و زهکشی بالایی داشته باشد. برای این منظور می توانید از خاک های دانه ریز استفاده کنید و در لابه لای خاک از کود گیاهی یا شاخ و برگ های پوسیده گیاهان را قرار دهید. این کار باعث می شود که آب در خاک جمع نشده و به راحتی آب اضافی خارج شود. علاوه بر این از پوسیدگی ریشه گیاه نیز جلوگیری می کند. اگر ته گلدان را نیز با مقدار کمی ماسه و شن پر کنید، دیگر عالی می شود و این خاک می تواند برای نگهداری از ارکیده بسیار مناسب باشد. البته از خزه ها نیز می توانید داخل خاک ارکیده استفاده کنید، این کار فواید بسیاری خواهد داشت. از جمله این که می تواند رطوبت خاک را به مدت زیادی نگه دارد و این برای نگهداری از ارکیده بسیار مطلوب است.

نگهداری بونسای جنسینگ (۴)

تهویه و نور مناسب برای نگهداری از ارکیده

ریشه های گیاه به تبادل هوا و تهویه خوبی نیاز دارند تا بتوانند شاداب تر باشند و رشد خوبی نیز داشته باشند و از پوسیدگی شان جلوگیری شود. به همین سبب بهتر است ارکیده را در جایی قرار دهید که این تبادل هوا وجود دارد. البته اگر محیط شما بسته است، می توانید گاهی پنجره ها را باز کرده و اجازه دهید هوای خانه عوض شود. این برای گیاهان نیز بسیار خوب است. اگر گل ارکیده در یک محیط بسته و بدون گردش هوا قرار گیرد، پس از آبیاری آب اضافی در خاک گل باقی می ماند و اجازه تبادل هوا را از ریشه گیاه گرفته یا به اصطلاح باعث خفگی ریشه می شود و در انتها نیز ریشه پوسیده می شود و از بین می رود. گل ارکیده به نور زیادی نیاز دارد. البته این نور نباید به صورت مستقیم به گل بتابد. اگر آن را پشت پنجره نگهداری کنید، می تواند به خوبی رشد کند و همواره شاداب باشد.

نگهداری از ارکیده (۴)

آبیاری گل ارکیده

این که چه زمانی برای آبیاری ارکیده مناسب است، خود مسئله مجزایی است که باید به آن بپردازیم. این موضوع را توجه داشته باشید که هیچ گاه برای آبیاری گیاهان مختلف نمی توان زمان مشخصی را تعیین کرد؛ چرا که گیاهان بسته به نوع شان در فصول مختلف سال به میزان متفاوتی آب نیاز دارند. به همین سبب به راحتی نمی توانیم درباره زمان مشخصی نظر بدهیم، اما در نگهداری از ارکیده باید این را در نظر داشته باشید که این گیاه به طور متوسط نیاز به آب دارد. برای این که بدانید چه زمانی باید به این گیاه آب بدهید کافی است به سطح خاک آن توجه داشته باشید. اگر سطح خاک و تا حدود ۱ سانتی متر زیر خاک خشک است و رطوبت خود را از دست داده است در این حالت می توانید به ارکیده تان آب بدهید.

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی (۴)

استفاده از گلدان مناسب برای ارکیده

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام نگهداری از ارکیده باید به آن توجه داشته باشید، نوع گلدانی است که برای نگهداری از ارکیده انتخاب می کنید. این گلدان باید قابلیت زهکشی و انتقال آب مناسبی داشته باشد. البته معمولاً در قسمت زیرین تمامی گلدان ها سوراخ هایی جهت زهکشی آب تعبیه شده است. اما اگر گلدان تان از چنین امکانی برخوردار نیست، می توانید خودتان چند سوراخ کوچک در کف گلدان ایجاد کنید و یا از گلدان دیگری استفاده نمایید تا آب را به راحتی انتقال دهد.

رطوبت هوای مناسب

برای نگهداری از ارکیده باید رطوبت هوای محیط بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد. این میزان رطوبت بسیار خوب است. اما اگر میزان رطوبت محیط از این مقدار بسیار کم تر است، شما مجبور خواهید بود تا تعداد دفعات آبیاری ارکیده را بیش تر کنید و همین باعث می شود، کار نگهداری از ارکیده حساس تر شود. اما اگر رطوبت هوا منزل بسیار بیش تر از مقداری است که گفتیم، کار نگهداری از ارکیده کمی سخت تر می شود. عموماً ارکیده در محیط هایی که رطوبت بالایی دارند، خیلی سریع نابود می شود و به انواع بیماری های باکتریایی و قارچی مبتلا می شود.

هرس برگ های بیمار و پژمرده

هرس گیاهان یک کار بسیار مفید و محرک رشد گیاهان از جمله ارکیده می باشد. هرس گل ارکیده باعث رشد سریع تر و بهتر آن می شود و گیاه تان را پرپشت تر کرده و می تواند در نگهداری از ارکیده به شما کمک شایانی بکند. مخصوصاً هرس برگ هایی که زرد و خراب شده اند و احتمال بیماری آن ها می رود، یک امر ضروری برای ارکیده است و باید در انجام این کار تسریع کرده و گل ارکیده را از سایر گیاهان تان جدا کنید. به طور کلی هرس گل می تواند به حفظ سلامتی آن بسیار کمک کند و انجام این کار به صورت دوره ای توصیه می شود.