روستای گلزار

موقعیت جفرافیایی روستای گلزار :

گلزار نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پاکدشت در استان تهران میباشد. بررسی موقعیت نسبی روستای گلزار بیانگر ارتباط این روستا از شمال شرق با روستای آلوئک ، از جنوب شرق با روستای خسرو و از غرب با روستای فیلستان است. نحوه و شکل استقرار روستای گلزار به شکل طولی میباشد. فاصله این روستا از شهر پاکدشت بعنوان مرکز بخش ، مرکز شهرستان و نزدیکترین شهر به روستا ۴ کیلومتر و فاصله آن از تهران تنها ۲۰ کیلومتر است.

میتوان گفت عمده ترین عامل پیدایش روستای گلزار و تبدیل شدن آن به یک منطقه توریستی و خوش آب و هوا ، وجود منابع آب زیرزمینی و پتانسیل فعالیت کشاورزی بعنوان پایه اقتصاد ساکنین آن میباشد. با توجه به موقعیت آب و هوایی و تعداد زیاد اراضی زراعی ، اکثر مردم این روستا به گلکاری مشغول هستند.

تاریخچه ی کوتاهی از روستای گلزار :

قدمت روستای گلزار چیزی حدود دویست سال است. این روستا در گذشته به شکل یک قلعه بوده که اهالی آن در این قلعه سکونت داشتند ، به دلیل شکل قلعه مانند این روستا محلی ها نام حصار کلات را به آن دادند که البته بعدها این نام به حصار کلک تبدیل شد و با گذشت زمان و گسترش پرورش گل باغ ها و گلخانه های فراوان ، نام این روستا به گلزار تغییر یافت.

شرایط کنونی روستای گلزار :

طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت این روستا معادل ۶۵۰۰ نفر و ۱۸۰۰ خانوار میباشد که البته این جمعیت با توجه به رشد وضعیت اقتصادی این روستا و به دلیل شرایط ویژه ای که دارد رو به افزایش نیز خواهد رفت. امروزه روستای گلزار را می توان یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری در استان تهران و شهرستان پاکدشت دانست که بازدید از آن روز به روز در حال افزایش نیز میباشد.

یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری روستای گلزار ، وجود بیش از ۲۵ نمایشگاه و فروشگاه دائمی در زمینه گل و گیاه است که هرساله میزبان مسافران زیادی در ایام تعطیلات مانند نوروز میباشد. در طول سالیان گذشته گل باغ های زیبا و کافه های موجود در این گل باغ ها مورد استقبال مسافران و توریست های زیادی واقع شده چراکه محل بسیار مناسبی برای رفع خستگی و لذت بردن از شرایط آب و هوایی مناسب میباشد.

جالب است بدانید که بیش از ۵۰ درصد از تولیدات گل و گیاه کشور ما در این روستا تولید و توزیع میشود به گونه ای که میتوان روستای گلزار را یکی از مراکز اصلی تولید گل و گیاه ایران دانست. علاوه بر این ۶۰ درصد گل های تک شاخه ای ایران نیز از این مبدا به کشورهای جهان صادر می شود. بطور کلی باید گفت خوشبختانه این روزها بازار گل روستای گلزار رونق بسیار زیادی دارد که علاوه بر تنوع و قیمت مناسب گل های تولید شده در گلخانه های این روستا ، ماندگاری گل های این گلخانه ها نیز از شهرت خوبی برخوردارند ، این گل ها به صورت شاخه بریده بین ۴۰ تا ۴۵ روز و به صورت گلدانی حداقل تا ۳ ماه ماندگاری دارند.

خوب است بدانید بیشترین تولیداتی که در این گل باغ ها و گلخانه ها خواهید دید ، گل های شمعدانی ، رز ، میخک ، ژربرا ، سنبل ، داودی ، آنتریوم و ارکیده است.

درست در زمانی که شهر تهران و شهرهای اطراف آن مملو از دود خودروها و انواع آلودگی های حاصل از آن است ، روستای گلزار در نزدیکی شهر تهران با آب و هوایی عالی میزبان هزاران مسافر ، توریست و خریداران گل و گیاه میباشد ، بنابراین اگر در تهران و یا شهرهای نزدیک به آن ساکن هستید و قصد یک گشت و گذار به یاد ماندنی را دارید حتما سری به روستای گلزار بزنید.